Skip to main content

משפרת ביצועים: מה זה DLSS, למי היא מיועדת, ומה הקשר בינה לבין Ray Tracing

 |  אוהד קליין

לפני כשנה, הציגה חברת NVIDIA בכנס CES, טכנולוגיה חדשה בשם Deep-learning super sampling או בקצרה DLSS. טכנולוגיה המשפרת ביצועים ובין היתר מונעת פגיעה בביצועים בעת הפעלת טכנולוגיית ה- Ray Tracing בכרטיסי ה- RTX. אז מה זה בכלל DLSS ? איך היא פועלת ? ואילו משחקים תומכים בה ?

מה זה DLSS

DLSS היא למעשה מעין מודל של בינה מלאכותית שמחלצת מאפיינים רבי מימדים של הסצנות השונות המוצגות על המסך ומשלבת אותם בעזרת בינה מלאכותית ממספר סצנות שונות באיכות גבוהה במיוחד.

היא משתמשת בפחות דגימות קלט מאשר בטכניקות מסורתיות כמו "Temporal Anti Aliasing" (או בקיצור TAA) תוך הימנעות מהקשיים האלגוריתמיים שיש לטכניקות כאלה בצללים, בשקיפות ובאלמנטים מורכבים אחרים בסצנות השונות.

בעיקרון, DLSS עובד כמו Anti Aliasing אשר "מחליק" ומשפר אזורים מפוקסלים וכך גורם לתמונה להיראות מציאותית יותר. למעשה, לכרטיס המסך קל יותר לרנדר משחק ברזולוציה נמוכה וגם קל לו להריץ יישומי בינה מלאכותית. טכנולוגיית DLSS נשענת על שתי התכונות הללו ומאפשרת לכרטיס המסך לרנדר את המשחקים ברזולוציה נמוכה יותר ובעזרת מודל בינה מלאכותית משפרת את איכות התמונה ולבסוף מתקבלת תמונה ברזולוציה גבוהה יותר. בפועל, הודות לטכנולוגיית DLSS כרטיס המסך מתאמץ פחות ומסוגל להפיק FPS גבוה יותר.

משחק עם DLSS מופעל ומשחק עם DLSS מבוטל

כיצד DLSS גורמת למשחקים לרוץ מהר יותר

מערכת ה- DLSS מיישמת שיפורים כלליים למראה המשחק, במיוחד אם המשחק רץ כאשר טכנולוגיית Ray Tracing פעילה. ה- Ray Tracing הוצגה לראשונה בשנת 2018, והיא מאפשרת השתקפויות מדויקות יותר, צללים עמוקים יותר ופיזור אור בצורה המיטבית.

למרות השיפורים שמקנה ה- Ray Tracing יש לכך גם מחיר, והוא גרימת עומס גבוה על כרטיס המסך, דבר אשר מוביל לנפילות FPS (פריימים לשנייה) רבות. השימוש בשיפורים מחושבים מראש ב- DLSS, גורם לשיפור הביצועים במשחקים אשר תומכים ב- Ray Tracing.

בכנס CES האחרון, הציגה NVIDIA משחק שרץ עם Ray Tracing ו- DLSS, ולצידו משחק שרץ ללא Ray Tracing וללא DLSS. התוצאה הסופית הייתה הבדל מזערי שכמעט ואינו נראה לעין. במילים אחרות, DLSS מאפשר למשחקים לרוץ עם Ray Tracing מבלי לפגוע בביצועים.

משחק עם DLSS ועם TAA

אך לא הכל ורוד - NVIDIA חשפה כי הפעלת ה- DLSS עשויה לגרום לטקסטורות מרוחות, אבל זה קורה רק במקרים נדירים והסיכוי לכך הוא נמוך מאוד.

איזה כרטיסי מסך תומכים ב- DLSS

DLSS הוא מאפיין של ליבת העיבוד Tensor של NVIDIA (ליבה המוצגת בארכיטקטורת ה- Turing, שהיא בעצם הטכנולוגיה של כרטיסי RTX). זאת אומרת, שרק כרטיסים מסדרת ה- RTX 20X0 יכולים להשתמש ב- DLSS, וכרטיסים מסדרות אחרות כמו סדרת ה- GTX 10X0 לא יכולים להשתמש בה.

האם צריך להיות מחוברים לאינטרנט כדי להשתמש ב- DLSS

ממש לא. זה נכון ש- DLSS עושה שימוש במידע שמגיע מהשרתים של NVIDIA, אך ברגע שמגדירים את התהליך מראש לא חייבים להיות מחוברים לאינטרנט וזאת מפני ש- DLSS לא נשען יותר על השרתים של החברה. הדבר היחיד שיש לדאוג לו הוא שבמחשב מותקנים הדרייברים האחרונים של החברה.

האם כל המשחקים תומכים ב- DLSS

כאן יש קאץ' - החלק של ה- Deep Learning המובנה בטכנולוגיית DLSS דורש עיבוד של חודשים במרכזי הנתונים של NVIDIA לפני שמפיצים אותו לכלל המשתמשים. במידה ויוצא משחק מחשב חדש, ייקח זמן עד שיתאפשר השימוש ב- DLSS, מכיוון ש- NVIDIA תצטרך קודם לעבד אותו במרכזי הנתונים שלה.

לאחר תהליך העיבוד, NVIDIA תעדכן את הדרייברים של כרטיסי המסך שלה ותאפשר לעבוד עם DLSS במשחקים חדשים. כרגע, מפתחי משחקים יוכלו לבחור בין הטמעת ה- DLSS כברירת מחדל לבין האפשרות להפעיל או לכבות אותו בתפריט ההגדרות.

מפני שה- Deep Learning צריכה להסתגל לטקסטורות ופוליגונים של כל משחק בנפרד, כרגע אין דרך לעקוף את הגישה של עיבוד של משחק אחד בכל פעם. הפצת DLSS בצורה מהירה יותר תוכל לקרות אך ורק על ידי שיפור של ה- Deep Learning על ידי NVIDIA.

כאשר טכנולוגיית DLSS הוכרזה, המשחק היחידי שתמך בה היה Final Fantasy XV. בדיקות ומדדים הראו כי בזמן ש- Ray Tracing ו- DLSS מופעלים יחדיו, נוספו בין 10-15 FPS בניגוד ל- Ray Tracing ללא DLSS. כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה, גדל מספר המשחקים אשר תומכים ב- DLSS, ובין המשחקים הללו ניתן למצוא כותרים גדולים כמו Metro Exodus ו- Battlefield V.

קרדיט תמונות: ערוץ היוטיוב NVIDIA GeForce

| אולי יעניין אותך גם