חוזרים בזמן: היסטוריית המשחק GTA 1-6
GTA הוא קיצור של Grand Theft Auto, שזה בעצם שם הקוד המשטרתי בארה"ב למקרים של גניבת רכב. אז אפשר להגיד שכבר מהשם יכולנו בזמנו להבין שהמשחק הולך להיות די שערורייתי. העולם של GTA מתחלק לשלוש ערים מרכזיות אשר שואבות השראה מערים אמיתיות: ליברטי סיטי Liberty City (שזאת בעצם ניו יורק), וייס סיטי Vice City (מיאמי) וסאן אנדריאס San Andreas (קליפורניה/לוס אנג'לס).
בסדרה יש 7 משחקים מלאים אך בסך הכל יש יותר מ- 19 כותרים שונים הכוללים משחקים מלאים, חבילות הרחבה ומשחקי "ספין אוף". לא משנה דרך איזו פלטפורמה או קונסולה אתם משחקים, סביר להניח שתמצאו משחק GTA שיתאים להן.
אין דבר כזה פרסום שלילי
GTA עלתה לכותרות בעיקר בגלל האלימות חסרת המצפון שמעורבת כמעט בכל משימה. מעשים אלימים ורנדומליים כמו דריסה של עוברי אורח או הפצצת רכבי משטרה הם רק קצה הקרחון מבחינת רמת הפשיעה שמלווה את המשחק.
בוודאי שמעתם על איזה שניים או שלושה מקרי ירי גדולים שבוצעו באיזה בית ספר, קולג' או מרכז קניות ברחבי ארה"ב (אגב, לפני הקורונה זה היה קורה הרבה פעמים במהלך השנה). ובכן, גורמים שונים במדינה האשימו (ועדיין מאשימים) את רוקסטאר (RockStar) שהיא מפתחת המשחק, בכך שהם מהווים השראה לאותם מקרים. הדוגמה הכי בולטת מתוך המשחק, היא משימות הקיל פרנזי (Kill Frenzy) האהובות מהמשחקים הראשונים או משימות הרמפייג' (Rampage) בגרסאות החדשות יותר.
האלימות הפיזית הייתה רק אחת מהסיבות העיקריות לביקורות הקוטלות על המשחק. דימוי האישה במשחק היה אחד הנושאים היותר שנויים במחלוקת מכיוון שהן מעולם לא קיבלו תפקידים חזקים או מרכזיים בעלילה. הנשים גילמו בעיקר נערות ליווי, חשפניות או דמויות לא כל כך שפויות.
הגזענות בלטה עם סטריאוטיפים מובהקים על המיעוטים בארה"ב כמו הקהילה הלטינית, האפרו-אמריקאים ואפילו עלינו היהודים. בואו נגיד שאם הייתה פרה קדושה, אז GTA דאגה לשחוט אותה. במקום להתפייס עם המבקרים ואולי להירגע ולהוריד הילוך, המפתחים של המשחק החליטו להדביק את הדוושה לרצפה (תרתי משמע) ולדרוס את כולם בדרך להיות פורצי הדרך, אולי הכי גדולים, בעולם הגיימינג והתרבות.
GTA 1 - זה הקטן, גדול יהיה
המשחק הראשון בסדרה יצא בשנת 1997 על ידי הסטודיו DMA Design. עד אותו היום, הסטודיו היה מפורסם בעיקר בגלל משחק אחד שהם פיתחו, הנמלולים או Lemmings (האגדי!). במשחק אנו מקבלים נקודות על ביצוע משימות מיוחדות וגם על ביצוע פשעים שונים כמו התנגשות ברכבים אחרים או דריסת עוברי אורח תמימים. ככל שעושים פשע חמור יותר כך מקבלים גם יותר נקודות.
לאחר שהיינו דורסים מספיק אנשים וגונבים מכוניות, המשטרה כבר הייתה נכנסת לעניינים ומנסה לעצור אותנו. ניתן היה לדעת באיזה רמה אנחנו מבוקשים (בין 1-5) על ידי הופעתם של ראשים קטנים של שוטרים בחלק העליון של המסך.
לאחר שביצענו פשע "חמור", ניתן היה לשמוע ברקע שוטר מדווח עלינו במכשיר הקשר המשטרתי ושולח ניידת לכיוון שלנו. אומנם הדיאלוגים הופיעו בעיקר על גבי כתוביות בתחתית המסך, אך בכל זאת, השפה הייתה די בוטה עם מילים גסות והערות בעלות תוכן סקסיסטי וגזעני.
את המשימות שלנו, היינו מקבלים דרך טלפונים ציבוריים שהיו מפוזרים לאורך המפה כשמהעבר השני היינו שומעים את קולות המלמול האלמותיות שאין גיימר אחד (שחי בתקופה ההיא) שלא מכיר אותם. הביקורות היו כמובן על התוכן שמעודד פשע, אך מבחינת רמת הביצוע, ניתן לומר שהייתה תמימות דעים שהמשחק הוא די מהנה. GTA נחשב לרב מכר בממלכה הבריטית וכנראה שזוהי הסיבה העיקרית להשקתה של חבילת ההרחבה למשחק בשם GTA לונדון Grand Theft Auto: London 1969.
(GTA 1 (1997
GTA 2 - עוד מאותו הדבר
שנתיים לאחר השקת המשחק הראשון וחצי שנה בלבד לאחר השקת חבילת הרחבה, אנו מקבלים את GTA 2. החידושים שהמשחק החדש הביא איתו לא היו דרמטיים במיוחד, הגרפיקה נשארה כמעט אותו דבר וגם הפיצ'רים העיקריים נשארו כמו שהם, ובגלל זה גם המשחק קיבל ביקורות שליליות - ובצדק.
למרות זאת, היו קצת חידושים למשחק ששיפרו את החוויה השלמה שלו. החידוש הכי מהנה לדעתי היה השילוב של כנופיות הפשע במשחק. אין ספק שהידע שלי בעולם הפשע השתפר בזכות המשחק וזכיתי לגלות את המאפיות המפורסמות ביותר בעולם כמו היאקוזה היפני, המאפיה הרוסית או החסידים של הארי קרישנה עליו השלום.
ככל שהיינו מבצעים יותר משימות מוצלחות עם כנופיה כלשהי, היינו מקבלים מהם יותר כבוד, אך מצד שני היינו מאבדים כבוד אצל הכנופיה המתחרה. זהו מנגנון מאוד מוכר כיום בעולם הגיימינג שכנראה זכינו לראות לראשונה ב- GTA (אבל אל תתפסו אותי במילה, טוב ?) משימות צד הגיעו לראשונה בתוספת של משימות בתור נהג מונית או נהג אוטובוס. פשוט היינו יכולים להיכנס לאחד מהרכבים הללו, להסיע אנשים ברחבי העיר ולקבל על זה כסף.
(GTA 2 (1999
GTA III - תקיעת היתד בעולם הגיימינג
GTA III מייצג את הרגע הכי משמעותי ומהפכני בתולדות הכותר, הרגע שבו רוקסטאר תוקעים יתד ומבססים את GTA כסדרת המשחקים הכי גדולה בעולם הגיימינג. נתחיל בזה שהמשחק עבר ממשחק דו-מימדי למשחק תלת-מימדי שבו זווית הראייה כבר לא הייתה ממבט על, אלא מזווית הראייה של הדמות עצמה. ב- GTA III גם מתבצע טקס "העברת הלפיד" מחברת DMA Design שהייתה האחראית העיקרית על המשחקים הקודמים לרוקסטאר.
מהלך נוסף ומשמעותי היה השותפות עם סוני (Sony) שסיכמו להשיק את המשחק באופן אקסקלוסיבי לקונסולת המשחקים פלייסטיישן Playstation 2. זה אומנם היה רק לתקופה מוגבלת, אך בכל זאת, זה היה מהלך שיווקי מרשים בהחלט שלא הזיק לאף אחד מהצדדים. המשחק הושק למחשב 7 חודשים לאחר ההשקה לפלייסטיישן, ושחקני האקסבוקס (Xbox) נאלצו להמתין עוד שנתיים שלמות עד שזכו לשחק במשחק בקונסולה שלהם.
GTA III היה אמור לצאת בספטמבר 2001, אך בעקבות אסון התאומים, המפתחים נאלצו לדחות את ההשקה בחודש וחצי. לא רק שהתקופה הייתה מאוד רגישה, אלא גם המשרדים של חברת רוקסטאר היו קרובים מאוד לאיזור המגדלים. בעקבות האסון, המשחק נאלץ לעבור שינויים ברגע האחרון שהיו בעיקר קוסמטיים. החברה עיצבה מחדש בניינים שנראו כמו מגדלי התאומים, ואת צבעי ניידות המשטרה שנראו ממש זהים לאלה של משטרת ניו יורק (NYPD) וגם השמיטה כלי טיס שטסו בסמוך לגורדי שחקים.
כל אלה עברו שינוי מיידי כדי למנוע את זעמם של המבקרים וכמובן גילוי אמפטיה למצב. בנוסף, היה תכנים בגיימפלי (Gameplay) עצמו שגם היו צריכים שיפוץ קטן כמו משימות שהכילו טרוריסטים או דיאלוגים ברדיו שהיו בעלי תוכן אלים מידי שניתן היה לקשר אותו לאסון.
עלילת המשחק מתרחשת בליברטי סיטי, אותה עיר מהמשחק הראשון שמתיימרת לייצג את העיר ניו יורק. אנו משחקים בדמותו של קלוד (Claude), פושע שנבגד על ידי בת זוגו במהלך שוד ובעקבות זאת הוא נעצר ונשלח לכלא. במהלך המעבר לכלא, קלוד ואסיר נוסף מצליחים לברוח ולהגיע לבית השייך למשפחת פשע. שם קלוד מתחיל את התכנית שלו לנקום והמשחק בעצם מתחיל.
הלחם והחמאה של GTA, הם האפשרות לבצע פשעים בכל זמן נתון ובכך לגרום לנו להיות מבוקשים על ידי גורמי אכיפת החוק, נשמר ואף "השתבח". בדומה למשימות צד של נהג המונית או האוטובוס, במידה וניכנס לרכב משטרתי (טנק גם תופס) יכלנו גם לבצע משימות שבהם אנו עוצרים פושעים.
מצד אחד, GTA III זכה לתשבוחות מקיר לקיר, בעיקר בזכות העובדה שהוא היה מהפכני לדורו והיווה למעשה את משחק התלת-מימד הראשון שמתרחש בעולם פתוח. מצד שני, הוא ספג ביקורות מכל כיוון בעיקר על החלק במשחק שבו ניתן להשתתף בפעילות מינית עם פרוצות ואז להרוג אותן ולקחת את הכסף שלכם בחזרה. לאור התגלית הזאת, אוסטרליה הגדולה אסרה את השקת המשחק בשטחיה עד שרוקסטאר תשחרר משחק מתוקן ללא התכנים השערורייתיים.
GTA III קבע סטנדרט גבוה מאוד בתקופה ההיא ומיותר לציין שהוא היה רב מכר עם סך מכירות של יותר מ- 8 מיליון יחידות וגם הוכרז על ידי לא מעט מבקרי משחקים כמשחק הכי טוב של השנה.
(GTA III (2001
GTA Vice City - אחד המשחקים הכי נמכרים בפלייסטיישן 2
כעבור שנה בלבד, רוקסטאר נפרדת סופית מ- DMA Design ופורשת כנף אל עבר עתיד רווי בדם, פשעים אכזריים והנאה בלתי נגמרת. כל העלילה מתרחשת בווייס סיטי, שכמו שציינתי בהתחלה, מדמה את העיר מיאמי. העלילה מתרחשת כ- 15 שנים לפני המשחק הקודם ולכן נפגוש גם כאן, כמה דמויות מוכרות. אנו מגלמים את טומי ורסטי (Tommy Vercetti), אסיר משוחרר שחוזר לחיי הפשע ונקלע לעסקת סמים שהשתבשה.
בהתאם לתקופה, הכנופיות השולטות הם האופנוענים, הקובנים וכאלה שהגיעו מהאיטי (נו המדינה הזאת). המשחק שואב המון השראה מסדרות וסרטים מוכרים כמו מיאמי וייס (Miami Vice), הסנדק (The Godfather) וסקארפייס (Scarface). זה מובן מאליו שחווית המשחק באופן כללי הייתה טובה וזורמת יותר אבל בשורה התחתונה, המשחק היה זהה מאוד ל- GTA III ולא נראה שהשדרוגים היו משמעותיים מספיק.
לדוגמה, במידה ותראו NPC (שזאת בעצם איזושהי דמות רנדומלית שנשלטת על ידי המשחק) מבצעת פשע כלשהו, המשטרה ישר תרדוף אחריה. אם תחליטו לגלות אזרחות טובה ותרדפו גם אתם אחרי הפושע ותעצרו אותו, תקבלו את בונוס ה- "אזרח למופת" כי הצלחתם לעזור למשטרה. אז כמו שאמרתי, אומנם זה נחמד, אבל נחמד זה לא כל כך מספיק טוב עבורי ואני מניח שגם עבור שאר השחקנים ששיחקו במשחק בזמנו.
יחד עם זאת, GTA Vice City עקף את GTA III ביותר ממיליון וחצי עותקים והוא נמצא במקום הרביעי והמכובד בדירוג המשחקים הכי נמכרים ב- Playstation 2 בכל הזמנים. אז אפשר לומר שהוא עשה את שלו.
(GTA Vice City (2002
היסטוריית המשחק GTA - חלק 1/2
GTA San Andreas
מה נאמר ומה נגיד על המשחק הכי נמכר בהיסטוריה של פלייסטיישן 2. רק על השערוריות שהוא יצר ניתן היה לכתוב כתבה שלמה. אני לא רוצה לגרוע מהאיכות וההצלחה של המשחקים הקודמים בסדרה, אבל San Andreas היה פשוט משחק בליגה אחרת. בעיני רבים הוא נחשב למשחק הכי טוב בכל הסדרה ולדעתי סוד ההצלחה שלו היה ברמת ההשקעה שהייתה בכל פרמטר במשחק. ואני אסביר...
מבחינת הגודל של המפה, אנחנו מדברים על משהו שלא נראה בעבר בסדרה ובכלל בעולם הגיימינג. בדומה ל- GTA III, גם כאן כמובן המשחק הוא בסגנון עולם פתוח, אבל תשמעו זה חתיכת עולם שיצרו לנו. San Andreas הוא בעצם מחוז המחולק ל- 3 ערים: לוס סאנטוס (Los Santos) שמדמה את לוס אנג'לס (Los Angeles), הייתי אפילו מדייק ואומר שהיא מדמה את אינגלווד (Inglewood), עיר ידועה לשמצה ברמת הפשע שלה. סאן פיירו (San Fierro) עם גשר הזהב מחקה את סן פרנסיסקו (San Francisco) ולאס ונטורס (Las Venturas) היא עיר ההימורים שמתיימרת להיות כמו לאס וגאס (Las Vegas) של המדינה. כל עיר היא שונה ובעלת אופי ייחודי שמבדל אותה משכנתה וכאן היופי הכי גדול של המשחק.
העלילה והגיימפליי היו פורצי דרך בכל קנה מידה, ואם תשאלו אותי, בקלות ניתן היה לעשות מזה סרט. אנו מגלמים את קארל ג'ונסון (Carl Johnson) הידוע בכינויו CJ, אשר חוזר לעיר הולדתו, לוס סנטוס. הוא חזר לכבוד הלווית אימו שנהרגה מירי על ידי רכב חולף (או drive-by, למביני עניין). עם חזרתו, הוא מוטרד על ידי שוטרים מושחתים שמאיימים שיפלילו אותו ברצח במידה ולא ישתף עימם פעולה. מכאן הסיפור מתפתל ועלינו לבצע משימות עבור אותם שוטרים כדי לשמור על החופש שלנו. אחד החידושים במשחק היה ביכולת שלנו לשנות את המראה של הדמות ואפילו להתאמן כדי לשמור על הכושר הגופני.
בעיניי זה נראה כמו סאטירה על עולם הגנגסטרים והתרבות האפרו אמריקאית בארה"ב. הסטריאוטיפים ש- San Andreas מטפח הם לא דבר חדש בסדרה, בין אם זה מעמד האישה הירוד או צבע העור של חברי הכנופיות. הערך המוסף שניתן לעלילה הוא התכונות האנושיות והאחווה שניתן לראות בין הדמויות.
זוהי אולי דעה לא פופולארית אבל לדעתי החלק הכי טוב של המשחק הוא הפסקול שלו. מוזיקת גנגסטרים קלאסית של טו פאק (2Pac) וסייפרס היל (Cypress Hill) או להקות רוק כמו Rage Against the Machine ו- Depeche Mode, הם רק חלק קטן מסוללת אומנים גדולים שהשירים שלהם מתנגנים בתחנות הרדיו השונות.
השירים מתנגנים באופן רנדמולי במהלך הנסיעות שלנו בתוך הרכבים. כמו כן, היו גם תוכניות רדיו בין השירים ואין ספק שה- "טייכר וזרחוביץ" וה- "דידי הררי" של San Andreas היו קורעים מצחוק והוסיפו עוד מימד לאפקט ה- וואו שהיה לפסקול המשחק.
חלק חשוב נוסף בפסקול היה שילוב קולותיהם של אין ספור שחקנים הוליוודיים מוכרים כמו סמואל ל. ג'קסון (Samuel Leroy Jackson), ג'יימס וודס (James Howard Woods) והראפר אייס-טי (Ice-T). דמויות רבות בתוך המשחק מבוססות אף הן על דמויות מן העולם האמיתי כמו סנופ דוג (Snoop Dogg), חמישים סנט (Cent 50) ואפילו הגברים בשחור וויל סמית' (Will Smith) וטומי לי ג'ונס (Tommy Lee Jones).
השערוריות שהמשחק גרם הגיעו עד לבית המשפט והסנאט האמריקאי, וזאת מפני שמפתחי המשחק לא טרחו לספר על תכנים נסתרים ומיניים שמופיעים בו. הם העלימו עין כדי שהמשחק לא יסווג למבוגרים מעל גיל 18 מכיוון שזה היה גורם לירידה דרסטית במכירות. הרי ברור לכולם שאחוז גבוה מאוד מקהל הגיימרים מתחת לגיל הזה. אפילו הילרי קלינטון (Hillary Clinton) יצאה כנגד האלימות במשחקים וטענה שהמשחק בעל פוטנציאל לייצר רוצחים ופורעי חוק.
אם יורשה לי לתת את השנקל שלי על הנושא, אז כמו שמיינקראפט (Minecraft) לא יהפוך אתכם לבנאים טובים יותר וסים סיטי (Sim City) לא יגרום לכם להיות ראש עיר מוצלח, כך גם GTA לא אמור להפוך אתכם לרוצחים נטולי מצפון. אולי... אבל רק אולי, אם לא היה מותר לכל אזרח אמריקאי לשאת נשק, לא היינו נחשפים לכל כך הרבה סיפורי זוועות על מסעות רצח בארה"ב.
אגב, לראשונה בתולדות הסדרה, הייתה האפשרות לשחק (באמצעות מוד מיוחד) במולטיפלייר עם עד 1,000 איש במקביל בשרת אחד.
(GTA San Andreas (2004
GTA IV - שבר כל שיא מכירות אפשרי
זה אומנם קצת מוזר שבין GTA III לבין (GTA IV (GTA 4 יצאו שני משחקים מלאים ועדיין בחרו לקרוא לו GTA 4. אני לא חושב שהיה מישהו אחד שהיה מעקם את האף אם למשחק היו קוראים GTA 6 למשל. אני מניח שהסיבה לכך היא שהמשחקים הקודמים היו מבוססים על ערים ספיציפיות שהן וייס סיטי וסאן אנדריאס אבל זה לא כל כך משנה. המשחק ללא ספק המציא את עצמו מחדש בתור אחד המשחקים הכי טובים של השנה (כן, שוב פעם).
המשחק ששוחרר בשנת 2008 הביא לעולם הגיימינג את מנוע ה- Rage של חברת רוקסטאר או בשמו המלא Rockstar Advanced Game Engine. זהו מנוע חדש שהרים את רמת הריאליזם של המשחק באופן שבו העולם הדיגיטלי של GTA הוצג בצורה שלא נראתה קודם. המנוע ישולב גם במשחקים עתידיים של GTA ובסדרת המשחקים המצויינת של רוקסטאר Red Dead Redemption, או כמו שחלק מהאנשים שאני מכיר אוהבים לקרוא לו, הג'יטיאיי של המערב הפרוע.
העלילה מתרחשת בעיר ליברטי סיטי שכמו שאתם כבר יודעים, היא קופי של העיר ניו יורק. המחוזות השונים בתוך העיר הן חלופות לברונקס, ברוקלין, מנהטן ועוד. אנו מגלמים פליט מזרח אירופאי בשם ניקו בליק (Niko Bellic) שמנסה להתאחד עם בן דודו, רומן (Roman Bellic), בעקבות סיפורים על חיי הפאר שלו באמריקה. ניקו מלא בציפיות להגשמת החלום האמריקאי בעצמו אך מתאכזב לגלות שכל הסיפורים היו בעצם מעשיות ורומן חי בדירה עלובה ולא בארמון כפי שציפה. כמו כן, הוא שקוע בחובות ועולם הפשע הפך להיות חלק בלתי נפרד מחייו.
ניקו, שנלחם בצעירותו במלחמת בוסניה, נבגד (שמתם לב שכל הזמן הדמות הראשית במשחק נבגדת ?) על ידי חברו לצוות שגרם למותם של רוב שותפיו לצוות ומחפש נקמה. מכאן, כמו שכבר הורגלנו בסדרה, המפגשים עם גורמים פליליים ודמויות הזויות מגיעים מהר מאוד והמשחק "יוצא לדרך". אני חייב לציין שמבחינת העלילה, בקלות ניתן היה לראות סדרה בנטפליקס עם סיפור כזה.
החידוש שהמשחק הזה הביא לסדרה, חוץ מהגרפיקה ששודרגה באופן מופלא, היה בעיקר בזווית ראיה מגוף ראשון, מה שכמובן לא יכולנו ליהנות ממנו בעבר. חידוש חשוב לא פחות היה עם האפשרות לשחק (באופן רשמי ולא על ידי מודים מיוחדים להורדה) במולטיפלייר במשחקי Deathmatch, כמו שאנו מכירים מקול אוף דיוטי (Call Of Duty) למשל וקרבות מירוצים.
לאחר המחטף שנעשה בסאן אנדריאס עם סצינת הסקס הסודית, המבקרים דאגו שהמשחק יהיה מיועד למבוגרים בלבד בעקבות שימוש מוגבר בסמים ואלכוהול, עירום חלקי ותכנים מיניים.
במחלקת המכירות, המשחק שבר כמעט כל שיא אפשרי עם מכירות בסדר גודל של 6 מיליון עותקים בשבוע הראשון ו- 3.6 מיליון עותקים ביום הראשון להשקה ! בשביל להמחיש את גודל השיא הזה, אז המשחק שבר שיא מכירות עולמי של כל ענף הבידור, כלומר גם את השיא של תעשיית הקולנוע עם מכירות בסך 310 מיליון דולר.
(GTA 4 (2008
GTA V - נחשב ליצירת מופת
GTA V הושק לפני 7 שנים והוא גם האחרון בסדרה. ובכל זאת, הוא עד היום מחזיק קהילת מולטיפלייר (Multiplayer) ענקית שחיה ומתעדכנת באופן יום יומי. בדומה לכותרים הקודמים (ויש 14 כאלה, אם סופרים גם את חבילות ההרחבה) במשחק אנחנו צריכים לבצע משימות שונות כדי להתקדם במשחק, אבל הפעם זה כבר לא משימות של תחפש את X, או תהרוג את Y. הרבה פעמים נראה שמשימה שנראית די פשוטה, עלולה להסתבך ולהוביל לדברים מטורפים אחרים.
אם במשחק הקודם נחשפנו לחלק הרע יותר של החלום האמריקאי, הפעם אנו נחשפים לייצוג הציני של דור המילניאלז, דור שבו כל ילד חושב שמגיע לו הכל ועכשיו ! רוח התקופה הוא שגשוג לאחר המשבר הכלכלי שהיה בארה"ב. כמו שכולנו יודעים, פרות קדושות הן החיה שרוקסטאר הכי אוהבת לשחוט, והפעם על המוקד: תרבות הצריכה והחומריות שמאפיינת את האמריקאים הצעירים. בין אם אתם רפובליקנים או דמוקרטים, שייכים למעמד הביניים או אליטיסטים, כולם היו על הכוונת של רוקסטאר שבנתה משחק עשיר ומפותח מספיק כדי שיוכלו לעצבן את כולם.
העלילה הפעם סובבת סביב שלוש דמויות שונות ולכל אחת מהן יש יכולת מיוחדת שניתן לנצל במהלך המשימות. מייקל דה סנטה (Michael De Santa), מאפיונר בדימוס בשנות הארבעים לחייו שחי בשכונת יוקרה עם משפחה ששונאת אותו (למרות שמבחינה חומרית, יש להם הכל). היכולת המיוחדת של מייקל הוא מה שכולנו מכירים כבולט טיים (Bullet time), מסדרת המשחקים של מקס פיין (Max Payne) וסרטי המטריקס (Matrix). מצב שבו הזמן נעצר כדי שנוכל לכוון את הנשק אל המטרה שלנו בדיוק המירבי.
פרנקלין קלינטון (Franklin Clinton), שגדל בשכונות הפשע של לוס סאנטוס ובעל יכולות נהיגה שמזכירות את וין דיזל (Vin Diesel) ופול ווקר (Paul William Walker) עליו השלום, עם יכולת להאט את הזמן במהלך נהיגה, מה שמאפשר תמרון טוב יותר בין רכבים כאשר התנועה בכביש עמוסה יותר.
הדמות השלישית היא אולי הכי אייקונית בתולדות הסדרה וללא ספק האהובה עליי, שעונה לשם טרבור פיליפס (Trevor Philips) והוא לדעתי התמצית של כל הרוע שקיים בבני האנוש. מכירים את הקטע הזה בסרטים שיש לגיבור את המלאך שיושב על כתף אחת והשטן שיושב על השנייה וכל אחד מהם מייעץ מה כדאי לעשות ? אז אצל טרבור יש את השד הרע והשד הנורא. כל סצינה איתו היא בלתי צפויה שיכולה מצד אחד לקרוע אתכם מצחוק או לגרום לכם להגיד "הולי שיט איזה חולה נפש".
היכולת המיוחדת של טרבור היא להיכנס למצב "אטרף" שבו הנזק שהוא סופג מהיריבים נחתך בחצי, אך הנזק שהוא עושה, הוא כפול פי 2 בעוצמה. מה שמחבר בין כל שלושת הדמויות במשחק הוא הכימיה ביניהן והאופן שבו הסיפורים שלהם מתמזגים לאורך העלילה.
אם חשבתם שאחרי החוויות המשפטיות בעקבות המשחק של סאן אנדריאס, רוקסטאר נרגעו טיפה אז ממש לא. הפעם הם החליטו לקחת את זה שלב אחד קדימה ולבחון את כל הגבולות האפשריים. מעבר לייצוג המוגבר מידי של סקס, סמים ואלכוהול, הפעם הם הפרו את אמנת ז'נבה. באחת המשימות, עלינו להוציא מידע מתומך טרור כלשהו דרך שיטות עינוי מיוחדות כמו עקירת שיניים, הטבעה ומכות חשמל. שיטות אלה כמובן שאסורות ע"פ החוקים הבינלאומיים גררו תגובות קשות מהמבקרים. האוסטרלים כהרגלם, לא אהבו חלקים רבים מן המשחק, וזה היה בעיקר בכל מה שקשור לייצוג האישה במשחק.
השחקנית לינדזי לוהן Lindsay Morgan Lohan תבעה את רוקסטאר על כך שאחת הדמויות במשחק מבוססת עליה וכמו שכבר הבנתם, לא בקטע מחמיא. אם ייצוג האישה משך ביקורות רעות אז ניתן כמובן להסיק שקהילת הלהט"ב לא הייתה חסינה והשערוריות הגיעו גם אליהם.
כפי שצוין קודם לכן, אומנם GTA 4 שבר שיאי מכירות בכל קנה מידה בעולם הבידור העולמי (כולל קולנוע, מוזיקה ואמנות). אבל זה כאין וכאפס לעומת מה ש- GTA 5 עשה לעולם הגיימינג. עם מכירות בסך מיליארד דולר בשלושת הימים הראשונים, המשחק נחשב ליצירת מופת ונכון להיום הוא המשחק השני הכי נמכר בהיסטוריית הגיימינג (אגב, במקום הראשון זה מיינקראפט).
(GTA V (2013
לגבי ההשקה של GTA 6, אנחנו קצת בבעיה. אם הייתם שואלים אותי לפני שבוע, הייתי אומר לכם שרוקסטאר כבר הכריזו שהמשחק עתיד לצאת עוד במהלך ההשקה של Red Dead Redemption 2, שזה עוד משחק שובר קופות מבית היוצר של רוקסטאר. המפתחים ציינו ש- GTA 6 הולך להיות משהו שעולם הגיימינג לא ראה מימיו. כולנו פיתחנו המון ציפיות כי הרי אנחנו יודעים כבר מה הם שווים, אבל כיום, קהילת הגיימרים קצת מתוסכלת מהמפתחים של המשחק.
בהצגת המשחקים של פלייסטיישן 5 ששודרה בשבוע שעבר, כולנו התרגשנו כשראינו את הלוגו של רוקסטאר וכולם היו בטוחים ש- GTA 6 כבר בדרך אלינו ! ואז כולנו התבאסנו כשהם הראו שוב את התמונה של GTA V.
היסטוריית המשחק GTA - חלק 2/2
הביקורות שנשמעו ברחבי העולם הן שרוקסטאר חמדנים ורוצים להשיק את המשחק לקונסולה החדשה רק כדי לסחוט עוד כמה טיפות מהפרה החולבת שלה. המשחק צפוי להיות יותר כמו GTA V וחצי מכיוון שהוא צפוי להכיל תכנים נוספים והוא לא יהיה בדיוק כמו מה שהכרנו. עם זאת, אני רק יכול להגיד ששבע שנים זה המון זמן וכולנו מחכים בכיליון עיניים למשחק הבא.