שיאומי Xiaomi מסתערת לעבר המערב
"שיאומי", הגיע הזמן שתלמדו לבטא את השם הזה. אם השם הזה עדיין לא אומר לכם כלום סימן שאתם לא ממש בעניינים. ב- 14.8 פתחה ענקית הטכנולוגיה מסין חנות רשמית ראשונה בישראל. החנות מציעה מגוון עצום של מוצרים - מקומקומים, תיקים ושואבי אבק רובוטיים ועד לסמארטפונים. המגוון הגדול של המוצרים מייחד את חווית הקנייה בחנויות שלהם ברחבי העולם, ונראה כי החברה מכריזה מלחמת שליטה נגד המערב בכלל, ותאגידי ענק השולטים בו כגון סמסונג ואפל בפרט. הקמת החנות בישראל מאפשרת לשיאומי כניסה עמוקה יותר לשוק הישראלי המתוזמנת עבורה כמו שעון שוויצרי.
שיאומי שוברת שיאי מכירות בשנה האחרונה כאשר היא טוענת שהצלחתה מבוססת על שאיפה לרווח של 5% אחוזים על כלל מוצרי החומרה שלהם. אולי אין זה מקרי שאחד מסמלי החברה הוא ארנב החובש את כובע המפלגה הקומוניסטית הסינית. נכון לעכשיו שיאומי שולטת בשוק ההודי הענק וזאת בזכות הגישה של תמורה למחיר.
בישראל החברה יחסית מוכרת וכבר השנה היא הגיעה למקום השלישי בשוק הסמארטפונים הישראלי. גם באירופה החברה כבר לא זרה כפי שהייתה עד לא מזמן, וזה מתבטא בכך שהיא נמצאת כבר במקום הרביעי בשוק הסמארטפונים. המעבר מחברה שמתקשה לבטא את שמה לכזו שמתברגת בחמישייה הראשונה בשווקי סמארטפונים רבים הוא סיפור קלאסי של התרחבות גלובלית. דוגמה מובהקת לשינוי זה, היא שלאחר שנים של כנסי השקות בשפה הסינית, ההשקה הגלובאלית של מכשיר ה- Xiaomi Mi A2 הועברה בשפה האנגלית והכתוביות בסינית (במקום להיפך).
לצערי, רובנו התרגלנו לתג מחיר של 2,499 שקלים ויותר עבור סמארטפון פרימיום עם מפרט חזק. שיאומי מאתגרת את החוקים ומציבה בפני כולנו את השאלה - האם לא הגיע הזמן להיצמד לעיקרון של "תמורה למחיר" ? הצעת מחירים שוברי שוק, תואמים את המפרט והתוכנה במכשיר. מעניין כיצד הם מצליחים והאם יצליחו לשמור על רמה גבוהה של מוצרי דגל, למרות הכמות האדירה של סוגי המוצרים שהם מייצרים. או האם דווקא מגוון המוצרים הרחב, הוא זה שמאפשר להם לנקוט במודל שבו לא כל ה- "ביצים" מונחות בסל אחד. בנוסף על כך, כמות מוצרי הביניים שהחברה משיקה, בעיקר בתחום הסמארטפונים, היא אדירה. זה הוא שוק שצובר תאוצה בשנים האחרונות והמקור להתחזקות שוק הביניים הוא ההבנה שהטכנולוגיה בזמננו מפותחת מספיק כך שאין צורך במכשיר עם החומרה החזקה ביותר עבור שימוש יום - יומי.
"קריאת המלחמה" האגרסיבית האדירה של החברה מתבטאת בפתיחת המון חנויות ברחבי העולם - 234 חנויות מותג, מלבד סין שבה קיימות כ- 2000 חנויות ועוד 103 חנויות בתהליכי הקמה. יתרה מזאת, שיאומי Xiaomi מפנים כעת את ההשקות שלהם לקהל הרחב יותר (מעבר למזרח הרחוק) באמצעות שימוש בשפה האנגלית ומתן הסברים על מהות החברה. זאת במקום הצגת מוצרים וחידושים בלבד. אמצעי נוסף של החברה להגדיל את השפעתה במדינות מערביות הוא פיתוח של מכשירים גלובאליים. מכשירים אלו כוללים ממשק בשפות נוספות מלבד השפה הסינית, ובנוסף הם תומכים בכרטיסי סים SIM מכל מדינה.
האתגר הגדול ביותר העומד בפני שיאומי Xiaomi הוא חדירה חלקה לשוק האמריקאי. אין ספק שלא ממתינה לה קבלת פנים נעימה, והגיוני גם שתצפה לה אחת כזאת, כמו זו שאיימה למוטט את מותג הסמארטפונים הסיני ZTE ולכאורה גרמה לביטול ההסכם של וואווי Huawei עם שתי מפעילות סלולר גדולות. זה מסתמן כמאבק קשה אך משתלם, וזאת בשל הכסף הרב אשר נמצא בשוק זה. למעשה, החברה כבר מנסה להשיג דריסת רגל רצינית בארה"ב עם הסמארטפון החדש בשם פוקופון Pocophone. מכשיר עם מפרט מעולה אשר זהה לזה של הוואן פלוס OnePlus 6, אך בחצי ממחירו.
אם החברה תצליח להיכנס גם לשוק האמריקאי אז אין ספק שמדובר כאן על צעד ענק שיביא להתפשטות עולמית של מוצרי החברה. בינתיים נראה שהמהלכים שלה מצליחים והיא מתקדמת לקראת ה- "כיבוש העולמי" המתוכנן. כולי תקווה שהמוצרים החדשים שהיא מוציאה בקצב מסחרר, הם אכן איכותיים כפי שהיא משווקת אותם. עתה, נותר לנו רק לחכות ולראות מה יעלה בגורלה.
האם נצפה ב- 'טרנד' עולמי של ירידת מחירים בעקבות התברגות החברה בטופ העולמי ? האם מוצריה יעמדו במבחן התוצאה ? או אולי בכלל נראה מפלה של החברה במערב שתדחוף אותם להתמקד בחזרה בעיקר במדינות המזרח הרחוק. אין לדעת.. אך בינתיים אני בטוח שכולכם כבר מכירים את השם שיאומי Xiaomi.
קרדיט תמונה: אלעד בלובשטיין, TGSPOT