נעים מאוד: טיק-טוק, האפליקציה הכי מצליחה שאתם לא מכירים
פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, סנאפצ'ט - מידי כמה שנים (והמספר שמייצגת המילה "כמה" הולך ומצטמצם ללא הפסקה, ועוד מעט אולי עוד נצטרך להחליף גם את המילה "שנים" ב-"חודשים") כובשת את העולם רשת חברתית חדשה שכולם, אבל ממש כולם, נמצאים בה, או לפחות מודעים אליה ולא מצטרפים רק כדי להרגיש מיוחדים.
קצת היסטוריה, שווי החברה, וסיפור ההצלחה
בשנתיים האחרונות, נראה שהלהיט התורן הוא טיקטוק (TikTok): רשת חברתית שמתמקדת בסרטונים קצרים, ולפני כשנה הוערך שוויה של החברה המפעילה אותה בלפחות 75 מיליארד דולר. מדובר בשווי שמאיים על מעמדה של פייסבוק, שהונפקה ב- 2012 בשווי של כ- 104 מיליארד דולר, אלא שלה לקח 8 שנות פעילות להגיע לשווי הזה, ואילו ל- ByteDance, מפעילת טיקטוק, זה לקח רק 6 שנות פעילות, ומתוכן רק שנתיים של פעילות בינלאומית.
אבל כדי להבין מאיפה הכל התחיל צריך לחזור ל- 2014: הלהיט התורן אז היה Vine, הרשת החברתית מבוססת הסרטונים הקצרים שנרכשה על ידי טוויטר, חודשיים לפני השקתה. הרעיון היה פשוט: כל סרטון שהתפרסם ברשת היה באורך של עד 6 שניות, שהתנגן שוב ושוב כל עוד הצופה לא גלל את הפיד הלאה. אלא שמשהו התפקשש בדרך, והאפליקציה לא הצליחה לצבור משתמשים ולהרוויח כסף, ובשלהי 2016 היא נסגרה לאחר פחות מ- 4 שנות פעילות.
לא מעט מתחרים ניסו במהלך השנים לעשות את מה ש-Vine נכשלה בו: לייצר אפליקציה שבה אנשים ישתפו ויצפו בסרטונים קצרים, אבל גם יכניסו כסף לחברה שמפעילה אותה בדרכים שונות. אחד הניסיונות הללו זכה לשם Musical.ly (מיוזיקלי). האפליקציה הזו הושקה בקיץ 2014 על ידי שני מפתחים סינים, לאחר שאפליקציה דומה לסרטונים חינוכיים של מספר דקות שפיתחו לא הצליחה להתרומם, והם החליטו במקום לוותר על הכסף שגייסו לנסות לפתח אפליקציה דומה לתחום הבידור.
מיוזיקלי התמקדה בסרטוני קליפים: במקום לתת למשתמשים לשבור את הראש מה לשתף, כל התוכן התבסס על כך שהמשתמש צריך רק לבחור שיר מתוך מאגר, להקליט את עצמו מבצע ליפ-סינק (הזזת השפתיים בתיאום עם המילים בשיר) או ריקוד תואם לשיר במשך עד 15 שניות ומעלה.
תוך זמן קצר הפכה האפליקציה להצלחה כבירה בארה"ב ובעוד מספר מדינות נוספות, וב- 2016 השיקה חברה סינית בשם ByteDance, שנוסדה ב- 2012 והפעילה בעיקר פלטפורמות חדשות בהתאמה אישית, חיקוי בשם Douyin שיועד לסין בלבד. שנה לאחר מכן, אחרי צבירת 100 מיליון משתמשים והשקעות בסך 116 מיליון דולר, נמכרה מיוזיקלי ל- ByteDance בכמעט מיליארד דולר. כשנה נוספת לאחר מכן סגרה החברה את מיוזיקלי, לאחר שהעבירה את חשבונות המשתמשים ל-TikTok - גרסה בינלאומית ל- Douyin שהושקה זמן קצר לפני רכישת מיוזיקלי.
הסוד של ByteDance הוא שהיא הצליחה כנראה לעשות את מה שאחרים לא הצליחו: להכניס כסף מהרשת החברתית מבוססת הקריוקי. לפי הערכות, טיקטוק זוכה גם לפופולריות אדירה וגם להכנסות משמעותיות.
לשם התרשמות, הנה כמה נתונים: בספטמבר 2018 רשמה האפליקציה ציון דרך משמעותי לאחר שזכתה ל- 4 מיליון הורדות בחודש אחד - יותר מפייסבוק, מסנג'ר ואפילו וואטסאפ. בסיכום 2018 הורידו אותה כמעט מיליארד איש תוך שנה. במחצית הראשונה של 2019 היא זכתה בחנות האפליקציות של אפל ליותר הורדות מהמשחק PUBG. לפי החברה, באפליקציה יש כחצי מיליארד משתמשים פעילים מידי חודש (ועוד חצי מיליארד בגרסה הסינית), והיא מכניסה לטענתה כ- 11.5 מיליון דולר בחודש מרכישות של משתמשים בתוך האפליקציה. לפני שנה היא השיקה אפשרות לרכוש מטבעות וירטואליים שהמשתמשים יכולים לתת במתנה ליוצרים מוערכים, ותוך יום אחד בלבד נרכשו כאלה בסכום כולל של 3.5 מיליון דולר. בנוסף, היא מציעה אפשרות לשלב קישורים לרכישת מוצרים המופיעים בסרטונים, וביום השקת האפשרות הזו היא הכניסה לטענתה 29 מיליון דולר.
פרטים טכניים
קניות הן עדיין רק חלק קטן מההוויי של טיקטוק, חצי מיליארד המשתמשים שלה מעלים כ- 13 מיליון סרטונים ביום נכון ל- 2017, כאשר כל משתמש יכול לצלם סרטון באורך של 15 שניות באמצעות ממשק הצילום הפשוט להפליא של האפליקציה, שמאפשר יצירה ועריכה של וידאו שנותנים תוצאות מקצועיות לחלוטין. בנוסף, ניתן לשתף סרטונים ארוכים יותר (עד 60 שניות) שצולמו באמצעות אפליקציית המצלמה של הסמארטפון, אם כי גם אותם מציעה האפליקציה לקצר ל- 15 שניות.
ניתן כמובן ללחוץ לייק על סרטונים, אם כי כאן הלייק הוא לב, ניתן גם לשתף סרטונים בתוך האפליקציה ומחוצה לה, להגיב על סרטונים או להעלות סרטוני תגובה, בהם הסרטון החדש מופיע במסך מפוצל מול המקורי - אפשרות אהובה במיוחד שמאפשרת "דואטים" של כמה משתמשים שלא חייבים אפילו להכיר אחד את השני.
- גודל מקסימלי של קובץ וידאו: עד 500 מגה-בייט.
- אורך וידאו: עד 60 שניות (מומלץ עד 15 שניות).
- רזולוציה מקסימלית: 1920x1080.
- יחס גובה רוחב: 9:16 (מומלץ לאורך) או 16:9 (לרוחב).
- סוגי קבצים נתמכים: mp4, mov, mpeg, 3gp, avi.
קהל היעד, סכנות האורבות לילדים ובני הנוער, ופוליטיקה כמובן
האווירה הזו קוסמת בעיקר לצעירים: לפי הערכה של חברת Defy Media, בתחילת 2017 היו 14% מצעירי ארה"ב פעילים באפליקציה, ולפי דו"ח האינטרנט של בזק ל-2018, באותה שנה היו 18% מצעירי ישראל פעילים בה - ירידה קלה מ- 20% ב-2017. גם במדינות אחרות מדברות הערכות על רוב מוחלט של משתמשים צעירים: App Ape Lab פרסמה כי בני העשרה מהווים כ- 20% ממשתמשי טיקטוק, עם יתרון קל לבנים על פני הבנות, כ- 13% בני 20-30, ופחות מ- 10% לכל אחת מקבוצות הגיל 30-40 ו- 40-50. בסין, ההערכה היא כי בין משתמשי Douyin יותר ממחצית הם בני 20-30.
כאפליקציה צעירה, גם רוב החשבונות הפופולריים בה הם של צעירים, כאשר החשבון הפופולרי ביותר הוא של תאומות בנות 16 מגרמניה, ואחריהן שתי זמרות צעירות מארה"ב, כשכל אחד משלושת החשבונות נהנה מכ- 30 מיליון עוקבים. ידוענים קיימים זוכים גם הם למספרים מכובדים של עוקבים, אם כי צנועים יותר מאשר ברשתות חברתיות אחרות: ליוטיוברית ליזה קושי יש יותר מ- 14.5 מיליון עוקבים, לדיג'יי מרשמלו כמעט 8 מיליון, לג'ייסון דרולו יש יותר מ- 7 מיליון, לקייטי פרי (שלגמרי במקרה יש לה שיר בשם טיקטוק) 3.5 מיליון עוקבים בלי ששיתפה אפילו סרטון אחד, ולראפרים קארדי בי וסוויי לי יש כמעט 2 מיליון עוקבים לכל אחד. לעומת זאת, ידוענים שנהנים ממיליוני עוקבים ברשתות אחרות, כמו האחיות קרדשיאן, משתרכות בטיקטוק הרחק מאחור עם פחות מ- 200,000 עוקבים כל אחת.
למרות הקהל הצעיר והנלהב והרעיון המוזיקלי המשעשע, לא הכל בטיקטוק זורם על מי מנוחות: ראשית, לא מעט אנשים מבחוץ רואים בקליפים המושקעים של משתמשי האפליקציה חומר לביקורת צינית, ומאות ערוצי יוטיוב צוברים פופולריות מהפצת לקטים של סרטוני טיקטוק תוך הבעת ביקורות ארסיות יותר או פחות.
מקור אחר לבעיות הוא מבוגרים שמנצלים את ההתקהלות של המשתמשים הצעירים כדי לשכנע ילדות וילדים לשלוח תמונות וסרטונים אינטימיים ואף להיפגש איתם כדי לבצע מעשים אינטימיים אסורים.
גם הטרור לא פסח על הרשת החברתית הצעירה: לאחרונה דווח כי טיקטוק הסירה יותר מ- 20 חשבונות ששימשו את ארגון דאעש להפצת מסרים בניסיון לגייס צעירים לשורותיו.
לא רק טרור מצונזר על ידי האפליקציה: התקנון שלה כולל איסור על קידום ארגוני טרור ופשע, כמו גם תוכן הכולל או מעודד "פעולות מסוכנות, פציעה עצמית או התאבדות" והפרעות אכילה, איומים, מכירה או עידוד שימוש בכלי נשק וסמים, הימורים ו- "פעולות בלתי חוקיות". החברה גם אוסרת לשתף תוכן מיני או מסית מכל סוג שהוא, ובכלל, מציעה כלל אצבע: "אם לא הייתם מראים את התוכן הזה להורים או לילדים שלכם - אנא אל תעלו אותו לכאן".
אך כמו שניתן לצפות מאפליקציה סינית, לא חסרות האשמות לפיהן היא מצנזרת תכנים גם על רקע פוליטי: לאחרונה נחשפו שורה של נושאים שסרטונים עליהם מועלמים מעיניהם של המשתמשים בטיקטוק. כך, למשל, פוסטים על דונלד טראמפ וברק אובמה מדורגים נמוך באלגוריתם שמחליט מה להכניס לפיד, בעוד שורה של אישים ונושאים, ביניהם כל שושלת קים הצפון-קוריאנית (איל סונג, ג'ונג איל וג'ונג און), מהטאמה גנדי, נשיא יפן שינזו אבה, נשיאת דרום קוריאה לשעבר והאסירה בהווה פאק גוּן-הי, נשיא הודו נרנדרה מודי, נשיא אינדונזיה ג'וקו ווידודו, להט"ב, נצרות וההפגנות בהונג-קונג, נמחקים לחלוטין ואף עלולים להביא לחסימה של כל מי שהסרטונים שלו קשורים אליהם.
ByteDance, מצידה, מכחישה כי היא מצנזרת תוכן פוליטי בגרסה הבינלאומית של האפליקציה, בניגוד ל- Douyin הסינית המסוננת בהתאם לדרישות המפלגה הקומוניסטית בסין. בחודש האחרון אף שכרה החברה משרד עורכי דין אמריקאי ששניים מבכיריו הם חברי קונגרס לשעבר, כדי לסייע לה בגיבוש מדיניות סינון תכנים א-פוליטית שתהיה מקובלת על כולם. ההודעה הגיעה זמן קצר לאחר שהסנטור מרקו רוביו, שהתמודד מול טראמפ על המועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית ב-2016, קרא לחקור את החברה הסינית ואף לשקול לדרוש ממנה לוותר על הבעלות על האפליקציה הבינלאומית, בטענה שהדבר פוגע בביטחון הלאומי של ארה"ב.
בהודו, בה נהנית TikTok מכ- 200 מיליון משתמשים, לא חיכו לחקירות וחסמו את הורדת האפליקציה בתחילת השנה, בטענה כי היא מעודדת פורנוגרפיה והתעללות בילדים.
5 טיפים וטריקים לטיקטוק
בינתיים, בפייסבוק, שטורחת להשיק מתחרה לכל אפליקציה חברתית פופולרית, השיקו לפני שנה אפליקציה דומה בשם Lasso. למרות הפחד האמריקאי (וגם ההודי, והישראלי, ועוד מדינות רבות) מהסינים, לאסו לא מצליחה לצבור פופולריות, ועד כה הורידו אותה מהחנות של גוגל רק כ- 100,000 משתמשים, וכמות ההורדות החודשית שלה זניחה למדי. מה שאומר שעד להודעה חדשה, הסינים יכולים לשיר ולרקוד כל הדרך אל הבנק.