Skip to main content

אושר בארצות הברית: פרסום ביקורת צרכנית מזויפת עלול להוביל לענישה

 |  Yossi Demri

באוגוסט האחרון, ה- FTC (קיצור של Federal Trade Commission), ועדת הסחר הפדרלית בארצות הברית, הציגה חוק חדש שמטרתו לשים סוף לביקורות המזויפות המתפרסמות על ידי לקוחות שרכשו מוצרים ברשת. כעת, יושבת הראש, לינה חאן (Lina Khan), הודיעה כי החוק נכנס לתוקף באופן רשמי.

יש לא מעט אנשים ברחבי העולם שנוהגים לקרוא ביקורות של לקוחות שרכשו מוצר או שירותים מסוימים לפני שהם בעצמם רוכשים אותם. הביקורות המתפרסמות בעמוד המוצר וברשתות החברתיות מסייעות להם להבין אם המוכר או החנות ממנה הם מתכוונים לרכוש את המוצר או השירות מעניקים שירות מקצועי ומהיר, אילו אביזרים היצרנית צירפה לאריזה של המוצר והאם המוצר איכותי ונותן תמורה למחיר. 

 

כאמור, בחודש אוגוסט השנה, ה- FTC הכריזה על חוק חדש אשר קובע שקנייה או מכירה של ביקורת מזויפת היא אינה חוקית. לועדה תהיה הסמכות להטיל עונשים על כל מי שמפר את הכללים הללו ביודעין.

לינה חאן, פרסמה פוסט בחשבון ה- X (טוויטר לשעבר) הרשמי שלה ובו הודיעה כי החוק נכנס כעת לתוקף. לפוסט היא צירפה לינק המוביל לאתר שבו ניתן לדווח על ביקורות מזויפות וגם תייגה את עמוד ה- X הרשמי של ה- FTC. בנוסף, היא צירפה לפוסט צילום מסך המציג את פרטי החוק.

אלה חלק מהסעיפים שנכללים בחוק:

ביקורות צרכנים מזויפות או כוזבות, המלצות צרכנים ועדויות: החוק הסופי מתייחס לביקורות ועדויות המציגות מצג שווא של מישהו שלא קיים, כמו ביקורות מזויפות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית (AI), או שלא היה ניסיון אמיתי עם העסק או המוצרים או השירותים שלהם, או שמציגים מצג שווא של החוויה של האדם שמעניק אותם.

אסור לעסקים ליצור או למכור ביקורות או המלצות כאלה. אסור להם גם לקנות ביקורות כאלה או להפיץ אותם, אם הם יודעים שמדובר בביקורות מזויפות.

קניית ביקורות חיוביות או שליליות: החוק אוסר על עסקים לספק פיצוי או תמריצים אחרים המותנים בכתיבת ביקורות צרכנים המבטאות סנטימנט מסוים, חיובי או שלילי.

ביקורות פנימיות ועדויות צרכנים: החוק אוסר על ביקורות והמלצות שנכתבו על ידי גורמים פנימיים בחברה שאינם מצליחים לחשוף בצורה ברורה ובולטת את הקשר המהותי של כותב הביקורת לעסק. מנהלים לא יכולים לפרסם ביקורות ועדויות על העסק שבו הם עובדים. כמו כן, אסור למנהלים לבקש מקרוב משפחה לפרסם ביקורת.

אתרי סקירות שנמצאים בשליטת חברה: אסור לעסק לפרסם ביקורות או דעות הקשורות למוצרים או שירותים שהם מעניקים באתר ביקורות שנמצא בשליטתם.

דיכוי ביקורות: אסור לעסק להשתמש באיומים משפטיים מופרכים או חסרי בסיס, איומים פיזיים או האשמות שווא ציבוריות בכדי למנוע או להסיר ביקורת צרכנית שלילית.

שימוש לרעה באינדיקטורים מזויפים של מדיה חברתית: אסור למכור או לקנות אינדיקטורים מזויפים המשפיעים על מדיה חברתית, כמו עוקבים או צפיות שנוצרו על ידי בוט או חשבון שנגנב. 

החוק החדש צפוי להשפיע רבות על תחום הצרכנות ברשת. עם זאת, ייתכן שבחלק מהמקרים יהיה קשה לאכוף חלקים מסוימים, כמו למשל, להוכיח כי עסק מסוים מדכא ביקורות שליליות.

| אולי יעניין אותך גם